4 Belgische designers om in de gaten te houden
Een blik op de nieuwe lichting van Belgisch designtalentVan neo-ambacht, tot bijzonder textielontwerp en hedendaags timmerwerk: een nieuwe generatie creatievelingen baant zicht een weg naar de wereld van het Belgische design. Wij spraken met Jun, Anne-Sophie, Filip en Joachim over hun objecten voor de huizen van morgen. Sommige namen heb je misschien al eens gehoord, andere timmeren discreet aan de weg. Maak kennis met deze vier beloftevolle jonge talenten.
Jun Gobron
CV Express
Geboortedatum: 3 september 1982
Geliefd object: krukje ‘Butterfly’ van Sori Yanagi voor Vitra 2
Voorkeurmateriaal: hout
Lievelingskleur: donkerblauwe tinten
Ontwerper die je inspireert: Isamu Noguchi
Hij werd geboren in Namibië, als kind van een Belgische vader en een Japanse moeder. Geen wonder dat Jun Gobron zich niet graag laat begrenzen. Lampen, stoelen, een reeks meubels voor een hotel. De Brusselse interieurarchitect is klaar om de wereld te veroveren.
Hoe ben je designer geworden?
Ik heb Economie gestudeerd aan de ULB, maar de jobs in die sector lagen me niet helemaal. Ik kon er mijn artistieke en creatieve kant niet in kwijt. Op mijn 26ste ben ik daarom interieurarchitectuur beginnen te volgen aan het Sint-Lucas in Brussel. Via een Erasmusbeurs kwam ik terecht in Montreal, Canada. Toen de cursus afgelopen was, kon ik beginnen op de plek waar ik mijn laatstejaarsstage heb gelopen. Drie jaar geleden ben ik Michel Penneman tegengekomen en ben ik in zijn architectuurbureau aan de slag gegaan. Ik werk er als interieurarchitect, maar ik ontwerp ook objecten en meubels voor verschillende projecten.
Wat is jouw specialiteit?
Meubeldesign, want dat vraagt een technischer manier van werken waarbij je je creativiteit moet combineren met strikte regels. Ik werk heel graag met hout, een natuurlijk, toegankelijk en levend materiaal. Door de zichtbare knopen en de verschillende houtsoorten krijgen de meubels een unieke look. Ik geef lampenkappen ook graag een update. Een goede manier om warm licht te creëren zonder je budget te doen ontploffen.
Waar vind je inspiratie?
In het dagelijkse leven. Een bezoekje aan een museum, een uitzending op tv, een architectuurdetail, een auto uit de jaren 80, oude Japanse postzegels… Ik hoef mijn inspiratiebronnen niet ver te zoeken. Ook mijn Aziatische roots en de Scandinavische stijl hebben een grote invloed op mijn sobere, eenvoudige creaties.
Welke publieke gebouwen dragen jouw stempel?
Met het bureau van Michel Penneman hebben we hotel Yadoya en het Sleep Well Youth Hostel in Brussel ingericht. Ik heb de meubels op maat getekend en enkele van mijn zelfontworpen lampen toegevoegd.
Welke projecten staan nog op stapel?
Momenteel hebben we heel wat privéprojecten lopen in België en Parijs.
Anne-Sophie Müller
CV Express
Geboortedatum: 16 maart 1992
Geliefd object: mijn schriftje met studies Voorkeurmateriaal: textiel
Lievelingskleur: indigoblauw
Ontwerpers die je inspireren: Ronan en Erwan Bouroullec
Ze groeide op in Straatsburg, studeerde in het buitenland, en heeft een diploma op zak van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Brussel. Vandaag experimenteert Anne-Sophie Müller, textielontwerpster en medeoprichtster van het textielcollectief Macocoï, met materialen aan de hand van kleuren en geometrische vormen.
Kun je ons wat meer vertellen over Géométrie Variable?
Voor dat project heb ik een aantal panelen van textiel gemaakt die opgebouwd zijn uit verschillende modules. De modules passen mooi in elkaar, en het is de bedoeling dat je ze eindeloos aan elkaar kunt vastmaken en weer uit elkaar halen, als een soort XL-puzzel. Elke module kan zowel openingen creëren als verbinden. Op die manier worden de gebruikers gestimuleerd om creatief te werk te gaan in hun interieur, en krijgen ze er een zintuiglijke ervaring bovenop.
Hoe gaat dat precies in zijn werk, materialen creëren?
Ik ga graag experimenteel te werk. Ik laat me daarbij intuïtief leiden door de materialen en de technische beperkingen. Door te lamineren en met een laser uitsnijdingen te maken krijgen mijn materialen volume. De modules bestaan uit vormen en contra- vormen, waarbij de verschillende elementen perfect in elkaar passen. Op die manier benut ik mijn grondstoffen optimaal en genereer ik een minimum aan afval.
Wat zijn de uitdagingen waar de textielwereld vandaag mee geconfronteerd wordt?
De textielwereld is momenteel volop in verandering. We moeten niet alleen met esthetische en functionele factoren rekening hou- den. We staan voor nieuwe maatschappelijke uitdagingen door de milieuproblematiek en de technologische vooruitgang: de traditionele knowhow slaat een andere weg in dankzij de digitale technologie, en biedt designers zo constant nieuwe mogelijkheden.
Welke projecten staan er nog op stapel?
Ik zou graag nog verder samenwerken met het collectief Macocoï en mijn project Géométrie Variable verder ontwikkelen om het ooit op grote schaal te kunnen produceren en commercialiseren.
Filip Verbraken
CV Express
Geboortedatum: 21 juli 1987
Geliefd object: een oldskool stoffen zakdoek, iets dat ik altijd bij heb.
Voorkeurmateriaal : hout, en in het bijzonder de Franse notelaar, een heel edele soort.
Lievelingskleur: marineblauw
Ontwerper die je inspireert : architect Peter Zumthor, voor zijn tijdloze designs en niet- karikaturale ecologische insteek.
Vormelijke puurheid en een liefde voor het product dat alle geheimen van de natuur kent. Hedendaagse nostalgie met hout, tijdloze geometrie en eenvoud als statement: maak kennis met het werk van de Brusselse meubelontwerper met Limburgse roots, Filip Verbraken.
Hoe is het voor jou begonnen?
Als kind vond ik het al leuk om dingen in elkaar te steken: eens af, was de fun voorbij en speelde mijn broer met mijn ontwerpen. Ik heb architectuur in Leuven gestudeerd en deed mijn Master in Zürich, waar ik verliefd werd op de uitgepuurde, collectieve Zwitserse stijl. Daarnaast deed ik stages in Keulen, Wenen en New York. Ik ben freelance ontwerper en werk sinds drie jaar ook aan mijn eigen designs.
Hebben die verschillende culturen invloed op jouw werk gehad?
Ik heb overal wel iets geleerd. In Zwitserland zijn ze veeleer met details bezig, in Wenen werkte ik voor een sterarchitect die speciale projecten deed. Ik leerde er hoe ver je kan gaan in architectuur op vlak van schaal en verbeelding. In Europa staat het vakmanschap een trapje hoger, maar in de VS weten ze dan weer heel erg goed hoe ze een mooi verhaal rond een design moeten creëren. Beide zijn erg belangrijk.
Wat levert jou inspiratie op?
Alles. Ik beperk mezelf niet graag tot één sector, maar kijk ook naar hoe andere domeinen een universum opbouwen en erover communiceren. Zo is mode-ontwerper Dries Van Noten ook een inspiratievoorbeeld voor mij.
Hoe zou je je eigen stijl omschrijven?
Ik probeer niet echt een bepaalde stijl na te streven, maar er zit wel een zekere constante in. Mijn ontwerpen zijn niet echt eyecatchers die alle aandacht opeisen, maar eerder verfijnd en sober. Ik vind het trouwens interes- sant om heel ver te gaan met één materiaal. De structuur van hout fascineert me zodanig hard dat ik het zo mooi mogelijk naar voren probeer te laten komen.
Wat is je designfilosofie?
Of het nu een object, kledingstuk of meubel is: een ontwerp is een drager van je waarden. Voor mij betekent dat eenvoud, duurzaamheid en tijdloosheid. Ik vind het fantastisch als ik erin slaag een poëtisch moment te creëren wanneer de klant in aanraking komt met het uiteindelijke design.
Joachim Froment
CV Express
Geboortedatum: 8 juni 1993
Geliefd object: collectie ‘Natura Fossilium’ van Formafantasma
Voorkeurmateriaal: koolstofvezel
Lievelingskleur: Pantone Orange C021
Ontwerper die je inspireert: Issey Miyake
Verfijnd, licht en rechtlijnig: die adjectieven zijn helemaal van toepassing op de poëtische creaties van Joachim Froment, een jonge Belgische designer die in Kopenhagen woont.
Hoe ben je ontwerper geworden?
Tekenen heeft me altijd al geboeid. Al mijn ideeën, mijn concepten en zelfs mijn dromen zet ik op papier. Ook bij het kiezen van mijn studierichting heb ik me laten leiden door mijn liefde voor tekenen. Ik heb industrieel ontwerp gevolgd aan La Cambre. Na die bacheloropleiding mocht ik beginnen aan het Royal College of Art in Londen. Een unieke kans om me te specialiseren in productdesign. Dankzij die twee spe- cialisatiejaren heb ik verschillende prijzen gewonnen, zoals de Bolia Design Award en de Rado Star Prize, uitgereikt door Konstantin Grcic. Nu woon ik in Kopenhagen en teken ik ontwerpen voor merken als Skibsted ID, Hay, Kibisi, Engelbrechts en Biomega, maar ik breng ook ontwerpen onder mijn eigen naam uit.
Hoe ziet je nieuwste creatie eruit?
Stoel ‘0.6’ heeft iets immaterieels. De vlakke oppervlakken contrasteren met de heel fijne lineaire contouren. Met dit ontwerp probeer ik het functionele en het emotionele te verzoenen. Dat is mogelijk door houtlaminaat te combineren met koolstofvezels. Die vezels zijn elementair en edel tegelijk, want ze worden gemaakt aan de hand van een unieke, complexe en elegante weeftechniek.
Waar vind je inspiratie?
In poëzie, wabi sabi, reizen, kunst en nieuwe technologieën. Ik ga altijd op zoek naar lichtheid, een soort immateriële, geestachtige aanwezigheid.
Welke projecten staan nog op stapel?
In oktober zal mijn werk te zien zijn in het Design Museum in Gent, in het kader van de expo ‘Fibre-fixed’, net als in Shanghai, naar aanleiding van een nieuw project rond een bijzondere elektrische auto.
Volg Actief Wonen op Facebook en Instagram om de nieuwste deco trends, tips, adresjes, DIY, lifestyle & food info en meer op de voet te volgen.