Delphine Boël, met veel ‘blabla’ op je bord

Boël leeft haar kunsten uit op porselein van het Belgisch label Serax.

De eindeloze ‘blabla’-spiraal is echt wel de rode draad in Delphine Boël’s oeuvre. Het Belgische bedrijf Serax bleef niet onaangeroerd door Delphine’s ‘kunstzinnig ongenoegen’ en bood haar een artistieke samenwerking aan. Het resultaat is een serviescollectie met een duidelijk statement. 


Roddelromance

Het bewuste servies bestaat uit borden, bekers en een speciaal kommetje met Renaissance-allure. Boël enthousiast: ‘Dat is mijn lievelingsstuk. Ik zag het model op een werk van Rubens en ik wilde hem kost wat kost bij het servies.’Boël: ‘Het idee om dagelijkse gebruiksvoorwerpen te ontwerpen, stond mij erg aan. Zo kan mijn kunstenaarsboodschap bereikbaar worden voor mensen die in hun dagelijkse leven de kans niet krijgen om met kunst bezig te zijn. In het grootste deel van mijn werken komen er bovendien slogans en woorden voor. Letters hebben een enorme macht. zij kunnen iemand groot maken maar ook afbreken. Mijn thema ‘blabla’ is bedoeld als een duidelijk standpunt tegen roddels en achterklap. Als je je stem gebruikt, doe het dan constructief, om positief iets op te bouwen. In plaats van je tijd door te brengen met ‘blabbelen’. Het contrast dat een eetbord de drager van zo een gewichtige boodschap is, amuseert mij enorm.’

Delphine heeft duidelijk binnenpretjes als zij zich plots een belangrijk voorval in haar leven herinnert dat rechtsreeks met een blabla-moment te maken had. ‘Op een dag in Londen zeulde ik een vriend mee naar een feestje. Er werd daar op een bepaald moment zo beschamend geroddeld over een afwezige dat ik het niet langer kon aanhoren. Ik heb dan heel duidelijk mijn ongenoegen geuit en ben vertrokken. Mijn meegekomen vriend kende niemand op het feestje zag zich dus verplicht mij huiswaarts te volgen. Toen heeft hij mij verteld dat mijn kordaat standpunt hem zo charmeerde dat hij stapel op mij werd. Wel, vandaag is die man is mijn echtgenoot.’

All you eat is love

Het was keramiste Anita Le Grelle die Delphine Boël voorstelde aan Serax. Er kwam een akkoord over een samenwerking en Boël kreeg ‘carte blanche’, als het ware een ‘wit doek’ om zich op uit te leven. Duidelijk herkenbaar als handtekening van de artieste is de Blabla-slogan. En de brokkelige rand van sommige serviesstukken verwijst dan weer naar Delphine’s voorliefde voor papier mâché. Het materiaal bij uitstek voor haar sculpturen die de start betekenden van haar succes.

Naast het blabla-opschrift vind je ook de Love-slogan terug op het servies. Zo kan je als het ware de liefde drinken uit een porseleinen kelk. Delphine legt uit:’ Het thema ‘Love’ is eigenlijk recent ontstaan. Ik had het nodig om mij aan op te trekken, door de moeilijke tijd van vandaag, zowel in de samenleving als in mijn persoonlijk leven. Zelfs ik als provocerend artiest heb nu en dan positivisme nodig. ‘Love’ is misschien een clichéwoord, maar toch vind ik het gepast en meer dan welkom aan de eettafel waar mensen mekaar terugvinden in aangename omstandigheden.’

Het geheel zit mooi verpakt in een sierdoos die de handtekening van de kunstenares draagt. Ideaal als geschenk dus.

bowllove-1
platelovemuglove-1
chalicelove-1
setblabla-1
plateblablamugblabla-1

Allereerste solo-tentoonstelling

U hebt nog tot en met 14 mei om Delphine’s eerste solo-tentoonstelling te bezoeken in het Museum van Elsene. Hij draagt de alleszeggende naam ‘Never Give Up’. De kunstenares over de expo: ‘Mijn werk gaat over een teruggekaatste droefheid. Ik geef een positieve boodschap aan negatieve gebeurtenissen met mijn kleurrijke kunstwerken die negativisme wegmeppen met sarcasme en brutaliteit.

Info: Serax en Museum Elsene