#Nieuws

IKEA collectie 2018 – Minder mierzoet, meer magisch

Naar jaarlijkse gewoonte stelt IKEA zijn nieuwe collectie voor in een Nieuwjaarssfeertje
Geplaatst op  
IKEA collectie 2018 – Minder mierzoet, meer magisch ©

Het zijn weer hoogdagen voor IKEA fans, want de nieuwe catalogus valt deze week in de Belgische brievenbussen. Met de leefruimte als centraal thema, wordt er dit jaar extra veel aandacht besteed aan het leven in en rond de woonkamer. Maar vooral qua kleurpallet toont IKEA verrassend zijn ‘dark side’. 

Baroque-‘n-roll

Op het nationaal pers-event doet het marketingdepartement vooral de nieuwe collectie’s ‘main theme’ uit de doeken. Het gaat deze keer over de niet te stoppen digitalisering van onze woonkamers én het feit dat de hele familie daar gaat samenhokken op hetzelfde moment. Maar wat ons meer bijblijft van het event, is de setting, de achtergrond van deze nieuwe collectie 2018. Nooit zagen we bij de Zweden zoveel ‘donker drama’. Maar dat doet deugd.

MADHAVI5
RoodfFluwelen opera-setting bij IKEA’s collectie 2018
IKEA_07_PH145092_c
IKEA gaat in 2018 voor magische stijl

Waar wij als AW dus een niet weinig versteld van staan, is het vernieuwende kleurpallet dat IKEA  promoot naast zijn traditionele snoep- en pasteltinten. Beslist eens iets anders dan het ‘zeemzoete’ werk van de meubelgigant. Zij komen aandraven met echte donkere drama-kleuren als biljartgroen, nachtblauw en wijnrood, zoals je die aantreft in een gothic Engels paleis of een fluwelen operalobby of een retro-nightclub. Om deze trend te illustreren, sprak IKEA de excentrieke interieurstyliste Maryam Mahdavi aan. Zij vroegen haar om voor de 2018 catalogus haar inspiratie de vrije loop te laten en een dramatisch interieur samen te stellen. Het resultaat is erg ‘bohemien bourgeois’ of een ‘baroque-‘n-roll mini-Versailles’, zoals de marketingjongens van IKEA dat noemen.

Maryam Mahdavi’s slaapkamerimpressie voor IKEA
MADHAVI4
Maryam Mahdavi

Geboren in Iran, kostschool doorlopen in Zwitserland, opgegroeid aan de Côte d’Azur en gestudeerd in Parijs. Kortom, Maryam Mahdavi is echt wel zo internationaal, cosmopolitische en cultuurgemixt als IKEA graag wil overkomen bij zijn publiek. Wat ongetwijfeld voor ons landje-met-goede-smaak spreekt, is het feit dat deze ‘wereldwijde dame’ toch wel Brussel koos als haar thuishaven. Zij bewoont een statig herenhuis nabij de vijvers van Elsene dat gelijk dienst doet als ‘bewoonde showroom’. Om de twee maanden verfrist ze haar interieur om de trends kort op de voet te volgen. Maryam levert de IKEA-cataloguslezer enkele gouden decoratietips. De meest opvallende en écht wel dé heersende trend van interieurland is het gebruiken van één en dezelfde verfkleur voor zowel muren als plafond. En dan hebben we het echt niet over banaal ‘wit’.