#Ideeën#Nieuws#Zit- & eetkamer

Woord bijgeleerd: tubeknijper


Geplaatst op  
Woord bijgeleerd: tubeknijper ©

Design is soms het bedenken van oplossingen voor problemen waar we niet meer bij stilstaan. Dat toont de nieuwe collectie van Alessi.

Tijdens een persontbijt in de Antwerpse vestiging van Bulthaup vorige week kwam de Italiaanse ontwerper Gabriele Chiave een woordje uitleg geven over de Alessi-nieuwigheden die helemaal geïnspireerd zijn door dagelijkse gewoontes. Een koffie serveren met een chocolaatje erbij bijvoorbeeld, dat is meestal vragen om problemen. Het chocolaatje rolt te dicht bij de kop en door de warmte gaat het smelten. In het ontbijtservies ‘Dressed’ is er op elk bordje een apart plekje voor bijpassend eten, zo simpel, en zo vreemd dat ze daar niet al veel eerder op waren gekomen. Ook zo voor het nieuwe item in de reeks ‘Object-bijoux’ van Alessi. Op het eerste zicht wist niemand van de aanwezige journalisten wat je met de zilverkleurige ‘Buckle’ moest aanvangen, behalve dan als onderdeel van een nog te vervaardigen ceintuur. Toen kwam het verlossende woord. It’s a tube saver. A what? Een tubeknijper, voor het allerlaatste restje in de tube.

Italiaan in Amsterdam

Vanwaar je interesse in design als oplossing voor het alledaagse? Gabriele Chiave: Ik ben opgegroeid in een huishouden vol curiosa van 1800 tot 1970. Dat maakte mij letterlijk nieuwsgierig naar objecten. Die nieuwsgierigheid is altijd gebleven. Ik stel me voortdurend de vraag waarom we dingen doen of gebruiken. Doordat mijn ouders diplomaten waren, heb ik overal ter wereld gewoond, van Caracas tot Buenos Aires. Ik absorbeerde graag al die culturen en dat is iets wat ik als designer ook voortdurend kan doen: open blijven voor andere culturen, voor andere objecten en daar inspiratie uit halen.

Je werkt als art director in de studio van Marcel Wanders. Een Italiaan in Amsterdam, hoe is dat? Interessant en leerrijk.  In Italië word je gevormd als industrieel designer, klaar om voor bedrijven te werken, gericht op massaproductie. In Nederland is dat anders, hier is design iets als kunst, artisanaal en artistiek. Ik had dat niet verwacht toen ik naar hier kwam. Het is onverwacht poëtisch.

Fotolegendes:

– Tubeknijper, Buckle: 15 euro

– Pillendoosje ‘Chestnut’ dat is gebaseerd op het Italiaanse volksgeloof dat wie een kastanje op zak houdt, zich wapent tegen verkoudheden en griep. 24 euro.

– Eierdopje en eierlepeltje in de vorm van een hamertje: eierdopje 35 euro, lepeltje 25 euro.

– Bestek met ingewerkte tekening, richtprijs voor pakweg een botermes, 8,50 euro.