#Nieuws

In gesprek met Frederik Delbart, het creatieve brein achter Quincalux

De deurklink, een onzichtbaar item? Vergeet het! Quincalux verheft het tot een designobject om u tegen te zeggen.
Geplaatst op  
In gesprek met Frederik Delbart, het creatieve brein achter Quincalux © Quincalux

Het is een essentieel onderdeel van een interieur en toch kijkt haast iedereen erover. Dat is buiten het Belgische label Quincalux gerekend, dat het object tot een artisanaal designstuk transformeert. We hebben het over de deurklink, ontworpen met savoir-faire die generaties lang werd doorgegeven – volledig van eigen bodem.

Met meer dan 75 jaar ervaring in hoogwaardig deur- en meubelbeslag staat Quincalux synoniem voor Belgisch vakmanschap. Het familiebedrijf uit Wevelgem, West- Vlaanderen, verenigt traditioneel ambacht met hedendaags design. In samenwerking met creatief directeur Frederik Delbart behoudt het label een frisse, eigentijdse visie, zonder de rijke geschiedenis uit het oog te verliezen. We spraken met hem over innovatie, esthetiek en de kunst van het subtiele detail.

Links: Frederik Delbart, creatief directeur bij Quincalux. Rechts: de Imperial-deurgreep van messing.

Quincalux is door en door Belgisch. Wat maakt dat zo belangrijk?

Frederik Delbart: “België heeft een traditie van vakmanschap waar we trots op mogen zijn. We zijn lang bescheiden geweest, misschien zelfs te bescheiden. Ons land heeft een traditie van diepgaande kennis en precisie. Belgen geven niet snel op en verdiepen zich in elk detail om iets écht goed te maken. Het feit dat Quincalux alles lokaal produceert, met duurzame materialen en een focus op kwaliteit, maakt het merk uniek. We verdiepen ons hier tot in de kleinste details, en dat merk je. Onze producten zijn niet alleen functioneel, maar stralen verfijning en Belgisch design uit. Dat mogen we gerust laten zien aan de wereld.”

Deurklink ‘Cannes’ in de afwerking ‘Messing Satijn (22)’, ontworpen door Frederik Delbart voor Quincalux.

Hoe kwam je bij Quincalux terecht?

“Dat gebeurde elf jaar geleden op de Biënnale Interieur in Gent,” herinnert Delbart zich. “Het was een initiatief om designers en ambachtelijke bedrijven samen te brengen. Quincalux had een boost nodig en ik zag meteen het potentieel. Het voelde als een ongeslepen diamant: er was werk aan, maar de basis was krachtig. Vanaf het begin wilde ik meer doen dan alleen een collectie tekenen. Ik wilde werken aan de strategie, de branding, en het DNA van het merk. Wat maakt Quincalux uniek? Hoe kunnen we dat delen met de wereld?”

Welke visie schuilt er achter het label?

“Voor mij moet Quincalux een constante zijn: een merk dat staat voor extreme kwaliteit, tijdloze elegantie en verfijnde details. Onze ontwerpen zijn geworteld in traditie, maar we brengen ze altijd op een innovatieve manier. Wat ons uniek maakt, is dat we zuiver werken met hoogwaardige materialen zoals messing. Bovendien blijven onze producten betaalbaar, ondanks het feit dat je een stukje Belgisch design koopt. We zitten op een sweet spot: een investering in kwaliteit en duurzaamheid, die generaties meegaat.”

Quincalux lanceert collecties deurbeslag geïnspireerd op steden
Deurklink ‘London’ van messing in de kleur Donker Brons. © Quincalux

Hoe blijft het merk trouw aan zijn ambacht in een steeds veranderende wereld?

“Duurzaamheid zit in ons DNA. We werken met 100% gerecycleerde materialen in een gesloten kringloop: alles wat bij het frezen of productieproces overblijft, wordt opnieuw gesmolten en hergebruikt. Messing is niet alleen een prachtig materiaal, maar ook enorm duurzaam. Onze producten zijn gemaakt om lang mee te gaan, niet om trends te volgen. We richten ons op tijdloze designs die over tientallen jaren nog relevant zijn. Dat is de kracht van ons artisanale vakmanschap.”

Is er een specifiek design dat je dierbaar is?

“Elk design heeft z’n eigen verhaal, maar als ik terugkijk, is de Royal Collection bijzonder belangrijk. Die collectie zette de toon voor wat Quincalux vandaag is. Toen ik met dat idee kwam, vonden ze het eerst wat buitenissig. Nu is het uitgegroeid tot een icoon van het merk – een herkenbaar stuk dat ons DNA perfect belichaamt. Maar als designer kijk ik altijd vooruit. Mijn favoriete design? Dat is altijd het volgende. Ik denk continu na over wat de toekomst brengt voor Quincalux.”

Quincalux.comFrederikdelbart.be