Binnenkijker: rood & blauw spelen de hoofdrol in deze Madrileense flat
Een ode aan de meesters der kleur zoals Le Corbusier en Alvar Aalto in deze sublieme flatDe grote meesters der kleur zoals Le Corbusier en Alvar Aalto vormden de inspiratie voor de renovatie van deze compacte Madrileense flat in een gebouw uit de jaren 20. Het project ‘GLCY4’ van Plutarco Studio vertelt een verhaal van intrigerende contrasten en optimale ruimtebenutting, afgekruid met Spaanse finesse.
Op het derde verdiep van een typisch Madrileens gebouw uit de twintiger jaren, ontdekte het architectenbureau Plutarco van Ana Arana en Enrique Ventosa een parel met veel potentieel met o.a. hoge plafonds en verschillende balkons naar buiten. Het bureau besloot de flat grondig te renoveren om een unieke, open en veelzijdige ruimte te creëren waarbij de beperkte omvang van de flat werd vergeten ten gunste van een kleurrijk spel van vlakken. “Net zoals elke Madrileense flat uit die tijd had de ruimte een labyrintische indeling, met een eindeloze gang en veel deuren die naar kleine kamers leidden. Het gaf een zeer claustrofobische indruk”, vertelt het bureau.
Ruimtelijkheid creëren
Daar blijft anno 2024 niets meer van over, de architecten bogen het project om tot een ruime, verenigde plek. “Omdat we niet terug wilden naar die zware en gesloten indruk die er was, besloten we de T-geometrie van het plattegrond te gebruiken om de functies te organiseren en het plafond doorlopend door de hele flat te behouden om de ruimtelijkheid te bevorderen”, verduidelijkt het bureau. Met een luttele 67 vierkante meter oppervlakte besloot het designteam zich te verdiepen in het concept van één grote open ruimte, waar veelzijdigheid en mobiele oplossingen primeren. “Voor ons zijn plafonds altijd erg belangrijk en we geloven dat ze vaak vergeten worden. We volgden het voorbeeld van Alvar Aalto in het Sanatorium van Paimio, waar de muren door middel van hoogglans verf verlengd werden, om het gevoel van ruimtelijkheid te vermenigvuldigen. Wij deden hetzelfde in ons project, wat ervoor zorgt dat er altijd dingen gebeuren op het plafond, reflecties van de straat en het spel van licht.” vertellen Ana en Enrique.
Kleurenmeesters
Voor het interieur liet het team zich inspireren door de grote meesters der kleur zoals Le Corbusier en Alvar Alto. Naar analogie met La Roche-Jeanneret House, gebruikte Plutarco Studio kleur op de muren en plafonds. “We hielden van hoe elke plattegrond een kleur heeft en ze elkaar allemaal perfect aanvullen. We gebruikten warm beige voor de muren, watergroen voor het plafond en terracotta voor de gekleurde accenten zoals de raamkozijnen, de keuken en het gebeitste houten lambrisering – geïnspireerd door het geweldige werk van Ettore Sottsass voor Alpi.” vertelt het bureau. Naast kleur was materialiteit ook essentieel, waarbij hout de hoofdrol speelt. Zo zien we een warme, eikenhouten vloer met veel nerven die elegant contrasteert met de gebeitste houten lambrisering in de woonkamer en de robuuste, zwarte eikenhouten eettafel. In deze optimaal gebruikte stadsflat is veelzijdigheid daarnaast een must.
Multi-inzetbare ruimtes
Door de beperkte oppervlakte van de flat, spelen gordijnen een fundamentele rol in het creëren van privacy en aparte ruimtes, zoals een slaapkamer, een achtergrond in de eetkamer maar ook het verbergen van een grote opbergwand of een kleine werkhoek. Het bureau licht toe: “Wat ons interesseerde, was dat de ruimte kon muteren en constant in staat is om te veranderen. Voor het meubilair en de decoratie besloten we ook te gaan voor grote meesters der kleur zoals Muller Van Severen, Ingo Maurer of de Bouroullec-broers en hedendaagse merken waar kleur een fundamentele rol speelt zoals Hay, Hem of Ferm Living, en klassiekers zoals Cassina of Nani Marquina.” Een geslaagde verbintenis tussen het verleden en het heden waarbij kleur als connecterende kracht optreedt.