#Dit is Belgisch#Nieuws

Designer van het Jaar: Studio Biskt draagt de felbegeerde titel van 2022

Niet één maar eigenlijk twee designers winnen deze prestgieuze titel dit jaar...
Geplaatst op  
Designer van het Jaar: Studio Biskt draagt de felbegeerde titel van 2022 © Studio Biskt

En de Designer van het Jaar is… Studio Biskt! Met hun innovatieve ontwerpen die de grenzen van de keramiek verleggen, winnen Charlotte Gigan en Martin Duchêne de felbegeerde titel. Wij grepen de kans om ons te verdiepen in hun wereld van ambacht en industrie.

Nadat Sébastien Caporusso vorig jaar tot Designer van het Jaar werd gekroond, mocht Studio Biskt – het duo Charlotte Gigan en Martin Duchêne – de titel in 2022 in ontvangst nemen. De prijs wordt uitgereikt door de tijdschriften Knack Weekend en Le Vif Weekend en door de Biënnale Interieur. Nadat ze aanvankelijk klassieke keramische producten creëerden, ging het duo zich al snel op meer designgerichte creaties concentreren. Hiervoor maken ze gebruik van extrusie. Sinds drie jaar staat die industriële techniek centraal in hun werk en ze blijven er voortdurend mee experimenteren. Hun samenwerking balanceert tussen kunst en design en wordt gekenmerkt door dualiteit en contrast. Ze bewegen zich in een wereld waarin ideeën ontstaan uit een kruising van industriële processen en manueel vakmanschap.

Hoi Studio Biskt! Kunnen jullie ons iets meer over jullie creaties en inspiratiebronnen vertellen?

We halen onze inspiratie uit ons dagelijks leven en in het bijzonder uit de openbare ruimte. Een omgebogen paal of een slagboom kan soms het begin zijn van een project. We richten ons graag op objecten die in beginsel niet-esthetisch zijn. Hun soms complexe vorm is niet ontworpen om harmonieus in het stedelijk landschap te passen, maar om te beantwoorden aan technische vereisten. Vervolgens passen we die vormen aan. We veranderen ze, transformeren ze en kopiëren ze soms zelfs om er keramiek van te kunnen maken. Doordat we ons die welbekende vormen weer toe-eigenen, stellen we een eenvoudige vraag over de voor- werpen die ons omringen: hoe zijn ze gemaakt? We willen dat onze objecten vragen oproepen. Onze keramische bank ‘Balik’ is daar een goed voorbeeld van.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Studio Biskt (@studio_biskt)

Het belangrijkste doel ervan is ons eraan te herinneren dat keramiek in de eerste plaats een bouwmateriaal is dat je los van een vooraf bepaald kader kunt gebruiken. Het is natuurlijk niet gemakkelijk om die boodschap op een relevante manier te herhalen in elk van onze creaties. Dus gaan we ook voor complexe vormexperimenten. We laten ons leiden door de extrudeermachine en proberen de juiste manier te vinden om een object vorm te geven. Op die manier is onze reeks vazen ‘Tulumba’ ontstaan.

Waarom kozen jullie voor keramiek? Hoe gaan jullie met het materiaal om?

Het materiaal lag voor de hand: Charlotte is pottenbakster. Klei is een complex materiaal. Het heeft verschillende texturen en viscositeiten en het kan met veel verschillende technieken worden gevormd. Wij doen het met extrusie. Als je in ons atelier langskomt, staat in het midden een aangepaste strengpers met klei die op een gipsplaat klaarligt om de juiste consistentie te krijgen. Je ziet ook kratten vol extrusiematrijzen, maar je zult hier geen draai- of gietbank vinden.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Studio Biskt (@studio_biskt)

Is Studio Biskt milieuvriendelijk?

Klei is in wezen een duurzaam materiaal. Ofwel wordt het gebakken (tot 1300 graden) en krijg je een materiaal dat duizenden jaren meegaat. Ofwel bak je het niet en wordt het uiteindelijk weer klei. De eenvoudigste keuze, maar ook de ingewikkeldste voor een keramist, is een onderscheid maken tussen wat de oven in moet en wat niet de moeite waard is om te bakken. We hebben ook het geluk dat we een Belgische kleileverancier hebben in Waals-Brabant. We gebruiken uitsluitend Belgisch steengoed (met uitzondering van porselein). We proberen ons werk zo milieuvriendelijk mogelijk te doen.

Wat betekent deze nieuwe titel voor jullie?

Het is een prachtige erkenning! We hebben er niet voor gesolliciteerd en kregen plots een bericht met het goede nieuws. Het geeft ons zeker veel energie voor de toekomst en meer vertrouwen in ons werk.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Studio Biskt (@studio_biskt)

Wat zijn jullie recentste en toekomstige projecten?

We zien onze objecten graag als stadia van projecten die nooit echt eindigen. We hebben al drie versies van onze bank gemaakt, twee versies van onze vazen, enzovoort. Zo hebben we onlangs tijdens de Luxemburgse kunstweek in de galerie La Peau de L’Ours een nieuwe variant van onze ‘Balik’-bank voorgesteld. Wij nemen ook deel aan een tentoonstelling over het thema keramiek, die vanaf 9 december in het MAD wordt georganiseerd. Wij presenteren er veel van onze stukken, met onder meer de bogen die te zien waren op de Collectible-expositie, maar dan op een andere manier gerangschikt. En last but not least bereiden we een solotentoonstelling voor in de galerie La Peau de L’Ours, begin 2023. Daar zullen we verschillende nieuwe ontwerpen presenteren.

Meer info?

Studiobiskt.com