#Nieuws#Portret

In gesprek met Femke Furnée, het brein achter interieurlabel FEST

FEST opende zopas de deuren in de Antwerpse Steenhouwersvest. Reden genoeg om kennis te maken met de oprichtster van dit bijzondere label!
Geplaatst op  
In gesprek met Femke Furnée, het brein achter interieurlabel FEST © FEST

Met amper 3000 euro spaargeld startte Femke Furnée in 2013 haar eigen interieurlabel. De toen 26-jarige aficionado van de mooie dingen des levens – vooral mode, kunst en design – merkte een gat in de markt op bij het inrichten van haar eigen flat. Zo geschiedde FEST, een knap en toegankelijk interieurlabel uit Nederland dat zopas een eerste Belgische flagshipstore opende. Daar wou Actief Wonen het fijne van weten, en dus strikten we Femke voor een inspirerende babbel!  

Hoi Femke! Heb je altijd al geweten dat je iets met interieur wou doen?

Ik hou vooral van mooie dingen en dat had ik als kind al. Ik durfde echt de meest gekke kleurcombinaties en patronen aan, ondanks dat ik een heel verlegen meisje was. Ik wilde niet opvallen, maar ook ergens wel. (lacht) De microbe van het ondernemen heeft wel altijd in mij gezeten, ooit kocht ik een volledige zeecontainer sofa’s aan om te verkopen. Ik heb kunstgeschiedenis gestudeerd, maar daar heb je als ondernemer natuurlijk helemaal niks aan. Ik had een beeld in mijn hoofd, en het is uiteindelijk interieur geworden. Als ik eerlijk ben, had het ook iets in kunst, mode of sieraden kunnen worden. Ik hou gewoon van esthetiek en ik geloof dat schoonheid in welk voorwerp dan ook schuilt. Interieur is heel fijn om mee bezig te zijn. Een mooie omgeving kan op een positieve manier bijdragen aan hoe je je voelt!

Links: de oprichtster van FEST, Femke Furnée. Zij startte het interieurlabel in 2013 met amper 3000 euro spaargeld. Rechts: de eerste Belgische flagshipstore in Antwerpen opende zopas de deuren. FEST is ook online en via verdelers verkrijgbaar en heeft ook nog vestigingen in Amsterdam en Utrecht.

FEST toont veel kleur. Is dat belangrijk voor jou?

Kleur is erg belangrijk voor mij, het maakt me gewoonweg blij. In mijn eigen woonkamer zijn de kleuren wat drukker en warmer, maar in mijn slaapkamer is alles dan weer heel erg rustig met tinten als beige en wit. Wat ik fijn vind, is dat FEST de mogelijkheid aan klanten biedt om enerzijds voor natuurlijke kleuren als grijze en beige te kiezen, maar hen anderzijds ook kennis laat maken met een kleurenpalet vol diepe, mooie kleuren. Momenteel hebben we een hele mooie lilatint in de collectie, die erg goed bij de kleur nude past. Het is belangrijk om een uitgebreid kleurenpalet aan te kunnen bieden, zodat er voor ieder wat wils is.

Jouw label staat voor ‘affordable luxury’, leg eens even uit?

Mijn team en ik vinden het heel belangrijk om betaalbaar design te brengen. Luxe betekent voor ons dat design niet alleen heel erg mooi moet zijn, maar dat de kwaliteit ook goed is én dat het betaalbaar is. Een stoel of sofa moet dus niet alleen mooi zijn, hij moet ook gewoon lekker zitten. Daarom nodigen we onze klanten uit om in de winkel de producten zoveel mogelijk uit te testen. Daarnaast moeten onze producten naar de klanten toe ook flexibel zijn om ze te kunnen samenstellen. Waar ik erg trots op ben, en wat ik me nooit had kunnen inbeelden toen ik begon, is het feit dat onze meubelproductie volledig in Europa gebeurt. Alle stoelen, bijzettafels en tafels worden in Nederland gemaakt, van gerecycled staal.

Een intens kleurenpalet en atypische, verfijnde designs behoren tot het dna van FEST. Het interieurlabel staat voor ‘affordable luxury’ en wil bovenal een goede kwaliteit met betaalbaarheid combineren.

Waar haal jij inspiratie uit en wie zijn je voorbeelden?

Mijn inspiratie kan in heel erg verschillende hoeken schuilen. Het kan bv. uit een mooi tijdschrift, via Pinterest of uit een bijzonder boek komen. Af en toe ga ik naar het Athenaeum Boekhandel in Amsterdam, waar ze veel art en fashion tijdschriften hebben, zo’n beetje van die obscure titels. Ik vind het altijd heel leuk om in boeken en tijdschriften te bladeren en erin te scheuren. Maar ook musea of videoclips vind ik echt te gek, of gewoonweg de natuur. Inspiratie kan voor mij overal vandaan komen. Als ik moet beslissen over designs, dan kies ik heel intuïtief. Doet het iets met me, raakt het me? Ik wil echt alleen maar items verkopen die ik zélf zou gebruiken. Een designervoorbeeld waar ik zelf blij van word, is Patricia Urquiola. Haar werk vind ik fantastisch, omdat ze uitgesproken is en statement pieces met een goed gevoel voor kleur weet te ontwerpen. Gubi en kan me ook altijd fascineren. En de designs die het koppel Charles en Ray Eames maakten, vind ik ook te gek. Ik bezocht hun huis in LA, een magische plek. Nog zo’n inspiratievoorbeeld is de Spaanse designer Jaime Hayón. Over het algemeen hou ik best wel van uitgesproken designers op vlak van kleur, materiaal en technieken.

Heb je tips voor ondernemers in spe?

Ik denk dat het heel belangrijk is om als ondernemer iets te kiezen waar je gewoon heel erg blij van wordt. Ondernemen is een enorme rollercoaster van keihard werken. De zaken kunnen heel goed gaan, maar het kan soms ook verdomd hard tegenzitten. Het moet ook echt in je zitten, denk ik. Je moet een karakter hebben dat zich niet zomaar laat hangen bij tegenslag. Het is hard werken, maar als je iets gekozen hebt dat je passie is, dan voelt het ook niet als werk. Wat mij ook hielp, is om mee te doen aan een business pitch. In 2014 besloot ik mee te doen aan eentje, toen bestond FEST net één jaar en hadden we best al wat gerealiseerd. Het is goed om jezelf uit je comfort zone te duwen, ik heb zo veel uit die pitch geleerd. Als je je stoute schoenen aantrekt, dan ontmoet je de juiste mensen. Máár: je moet je wel laten horen en zien. Ik geloof er ook in dat dingen soms gebeuren met een reden.

Links: een blik op een deel van de Antwerpse flagshipstore van FEST. Rechts: een campagnebeeld met de Hopper-stoel in zicht.

Praktisch:

FEST is open van dinsdag tot zaterdag van 10:00-18:00 en op zondag van 12:00 tot 18:00.

Steenhouwersvest 16, 2000 Antwerpen

Festamsterdam.com

Volg Actief Wonen op Facebook en Instagram om de nieuwste deco trends, tips, adresjes, DIY, lifestyle & food info en meer op de voet te volgen.