#Dit is Belgisch

In gesprek met het Belgische tapijtenlabel JOV

Ken je de prachtige tapijten van JOV al? 100% Belgisch en ontzettend mooi.
Geplaatst op  
In gesprek met het Belgische tapijtenlabel JOV © Katoo Peeters voor JOV

Tapijten die warmte, gezelligheid of troost bieden. En van eigen bodem zijn? Vermenigvuldig deze wensen en je krijgt een Belgisch label annex familiebedrijf dat de mooiste vloerkleden maakt. Wij spraken met Gilles Vandenbussche, CEO van JOV.


JOV is een label met een specifieke niche, welk verhaal schuilt er achter deze Belgische tapijten?

Gilles: JOV is opgericht door mijn vader, net na zijn 50e verjaardag. Hij was tot dan zeer actief in sectoren als de textiel- industrie en de contractmarkt, en wou graag iets compleet  anders doen. Iets kleinschaligs, meer niche, met een product om te appreciëren. JOV begon met een beperkte collectie wollen en linnen tapijten. Verfijnd en met prachtige kleuren. Een serieuze prestatie, als je weet dat mijn vader een beetje kleurenblind is! (lacht) De eerste drie jaren werkte hij vanuit een klein slaapkamertje thuis, tot het tuinhuis geüpgraded werd tot bureau. In de weekends creëerde hij letterlijk tussen de soep en de patatten nieuwe garens en kleurcombinaties. Gaandeweg is mijn moeder erbij gekomen, om wat orde te scheppen. Momenteel is zij nog steeds administratief verantwoordelijke in ons familiebedrijf.

© Katoo Peeters voor JOV

Vandaag sta jij aan het hoofd van JOV. Hoe is het om een stukje familiegeschiedenis voort te zetten in deze tijd?

Gilles: Heel uitdagend en spannend! Het is zoals het kind van iemand anders opvoeden. Er gelden andere regels, en het loopt niet altijd van een leien dakje. Maar dat is vooral omdat mijn vader en ik gepassioneerd zijn door wat we doen en beiden het beste voor het label willen. Vaak stel ik me de vraag ‘Wat zou mijn vader doen?’ zonder hem die effectief te stellen. Uiteindelijk kan ik altijd bij hem terecht, het is en blijft zijn zielekind. Hoewel… Een generatie verderzetten is ook een stukje van jezelf helpen evolueren.

Welke veranderingen heb je het label doorheen de jaren zien ondergaan?

Gilles: De markt is enorm veranderd door de jaren heen, alles gaat bijzonder snel. Onze collectie is opgedeeld in 3 ‘territories’ waarvan één ‘Architectural’ heet. Dit zijn de pure kwaliteiten, een bijzondere collectie die simpel, mooi en klassevol is. De twee andere ‘territories’ heten ‘Made to fit’ en ‘Signature’. Deze zijn iets hedendaagser en bevatten meer uitdagende ontwerpen en samenwerkingen met hippe designers of designstudio’s.

Het label focust sterk op het artisanale, kan je daar meer over vertellen?

Gilles: JOV is 100% uniek, geen import. We zijn erg trots op onze productie via een eigen fabriek in Portugal. Wij zijn specialisten in tuft en willen dit ook zo uitbreiden. De keuze voor het artisanale geeft nog steeds het beste resultaat. Om specifieke designdetails uit te werken, investeren we vaker in geautomatiseerde handtuftpistolen, waarbij de details vervolgens handmatig verfijnd worden. Zo is er meer precisiewerk en kunnen we een onberispelijke kwaliteit aan de klant beloven.

© Katoo Peeters voor JOV

Emoties spelen een duidelijke rol in het ontwerp van de tapijten. Welk gevoel wil het label oproepen bij haar klanten?

Gilles: Elk design roept een andere emotie op en kan op een andere manier geïnterpreteerd worden. Bij JOV zien we een tapijt niet als een een extraatje, maar als een uniek design en eyecatcher die het interieur een extra touch geeft. We willen het gevoel van warmte en gezelligheid creëren. Onze tapijten gaan mee voor generaties, zodat ze een deel van de familie worden.

Het label is bezig aan een internationale tour. Hoe is dat tot stand gekomen?

Gilles: Tijdens de lockdown hadden we voldoende tijd om na te denken en om antwoorden te zoeken op onbeantwoorde vragen. Hieruit resulteerde onze eerste internationale samenwerking. We namen contact op met het Milanese designbureau Studiopepe voor de rebranding van ons label. Uit deze collab kwam de prachtige collectie ‘Landshapes’ en onze nieuwe huisstijl en website voort. Na de samenwerking met Studiopepe zochten we naar een minimalistischere, iets meer ingetogen collab. We kwamen uit bij gerenommeerd architect John Pawson, zijn stijl en creaties sloten perfect aan op dat idee. Onlangs gaven we tijdens Milan Design Week een exclusieve preview van deze samenwerking. Binnenkort volgt meer voor het grote publiek!

Meer info?

Jov-design.com