#Nieuws

UNICEF X GROHE: een sanitaire samenwerking voor kinderen in nood

Met de 'Make a Splash' campagne lanceert Grohe in samenwerking met Unicef een gul initiatief: sanitaire voorzieningen voor de kleinsten in nood.
Geplaatst op  
UNICEF X GROHE: een sanitaire samenwerking voor kinderen in nood © Unicef x Grohe

Toegang tot basishygiëne is geen garantie voor iedereen op deze planeet. Daarom bundelden Grohe en Unicef de krachten voor een opmerkelijk en gul initiatief: kinderen in achtergestelde gebieden voorzien van sanitaire voorzieningen. Die uitdaging gingen ze aan via hun ‘Make a Splash!’ partnerprogramma. 

Voor ons maakt naar het toilet gaan of onze handen wassen deel uit van een dagelijkse routine. Maar wist je dat 673 miljoen mensen regelmatig buitenshuis hun behoefte moeten doen? En dat 40% van de wereldbevolking geen rechtstreekse toegang heeft tot water en zeep om hun handen te wassen?

©Unicef x Grohe

Om de wereldwijde hygiënecrisis tegen te gaan, lanceerden LIXIL (de Japanse groep waar Grohe toe behoort, een wereldleider in sanitaire voorzieningen) en UNICEF in 2018 ‘Make a Splash!’. Een dapper partnerschap, dat het leiderschap van UNICEF in de WASH-sector (Water, Sanitatie & Hygiëne) combineert met de wereldwijde expertise van LIXIL op het gebied van toiletontwerp. Het doel? Ervoor zorgen dat iedereen, en vooral kwetsbare kinderen in landen met lage inkomens, dankzij goedkoop materiaal toegang heeft tot sanitaire en hygiënische basisvoorzieningen.

©Unicef x Grohe

Als resultaat van deze samenwerking werden al twee producten ontwikkeld om mensen in Ethiopië, Kenia en Tanzania te helpen: het ‘Sato Toilet’ en de alternatieve, goedkope ‘Sato Tap’. Die zijn bedoeld om kinderen en vooral vrouwen en meisjes die hun behoefte in de open lucht moeten doen, een goede hygiëne en een veilige omgeving te bieden. Zij lopen namelijk het risico om slachtoffer te worden van geweld en intimidatie. Om het bewustzijn rond hygiëne te verhogen, lanceert Grohe dit jaar de ‘Energy for Life’ campagne, die tot 30 augustus 2021 loopt. In dit kader zal Grohe voor elk verkocht Grohe douchesysteem en/of thermostatische mengkraan 1 euro doneren aan het ‘Make a Splash!’-initiatief. Daarmee willen ze een miljoen euro inzamelen om 50.000 kinderen van echte toiletten te voorzien en ervoor te zorgen dat alle scholen over voldoende zeep beschikken. Ook jij kunt rechtstreeks via de Grohe website een donatie doen. Een klein gebaar omdat elk kind het recht heeft om op te groeien in een schone en gezonde omgeving. Een filantropische actie bij uitstek!

Meer over dit initiatief lees je via de volgende link: 

Grohe.be/nl_be/acties/make-a-splash/

Hier kun je overigens een bijdrage doneren!

Volg Actief Wonen op Facebook en Instagram om de nieuwste deco trends, tips, adresjes, DIY, lifestyle & food info en meer op de voet te volgen.