#Adresjes#Online winkelen

Zien: 4 artisanale webshops om te ontdekken

Vier interieurmerken op het web - die gekend zijn voor hun artisanale objecten - om asap mee kennis te maken!
Geplaatst op  
Zien: 4 artisanale webshops om te ontdekken © Babeth Albert voor Faina

In deze woelige tijd waarin onze consumptiepatronen grondig door elkaar geschud worden, verovert een heel nieuwe generatie het web met bijzondere digitale galerijen. Ze zetten artisanale en vaak lokaal vervaardigde creaties in de kijker en focussen op opkomend talent dat design in kleine reeksen of unieke uitgaves maakt. We werpen een licht op enkele virtuele designvitrines, die heerlijk atypisch en een streling voor het oog zijn.

1

Cool Machine

Hélène Rebelo en Edouard Beauget zijn zowel partners in het leven als op werkgebied. Samen lanceerden ze Cool Machine met als doel opkomende talenten onder de aandacht te brengen. We nemen een kijkje in hun kunstzinnige, kleurrijke en excentrieke universum, geïnspireerd door de jaren 80.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Art and design store (@coolmachinestore)

Hoe is jullie avontuur begonnen?

Van kindsbeen af hield Hélène ervan om dingen met de hand te maken en te creëren. Ze gaf haar baan in de luxehandel op om zich toe te leggen op haar passie. Edouard daarentegen werkte elf jaar in de audiovisuele sector en hielp haar om dit project tot leven brengen. Ze vullen elkaar perfect aan en richtten in 2014 Cool Machine op. Jonge zelfstandige vaklui en ontwerpers in de spotlights plaatsen, leek een voor de hand liggende keuze. We hebben de tijd genomen om ons eigen universum en onze identiteit te ontwikkelen. We namen voor het eerst deel aan een tentoonstelling op de illustratiebeurs in Londen. Iedereen was meteen laaiend enthousiast. Daarna is de online winkel steeds verder uitgebreid en hebben de vaklui zich bij ons aangesloten.

Waarom hebben jullie voor Brussel gekozen?

Het was in de eerste plaats een persoonlijke keuze. Brussel biedt ons de mogelijkheid om ons netwerk uit te breiden en ons publiek te bereiken, terwijl we toch in een stad op mensenmaat blijven wonen. Wij vinden het geweldig dat alles dichtbij is en dat het zo gemakkelijk is om elkaar te ontmoeten en ideeën uit te wisselen. Dat is echt fijn.

Hoe wordt de selectie gemaakt?

Wij volgen steeds ons gevoel! We weten in één oogopslag wat we in onze webshop willen. Via Cool Machine laten we iets van onszelf zien. We delen en verkopen wat we leuk vinden, dat was ook de reden waarom we een eigen concept wilden uitwerken.

Wat is de waarde van handgemaakte limited edition voorwerpen?

De koper voelt de voldoening om een mooi en uniek voorwerp te kopen dat niet overal te zien zal zijn. Daarnaast is er ook de voldoening die je krijgt als je een vakman laat leven van zijn talent en zijn knowhow. Wij wilden graag een publiek aanspreken dat aandacht heeft voor zijn manier van consumeren. En ik ben blij te zien dat de belangstelling voor ambachtslieden blijft toenemen

Meer info: 

Coolmachine.store

2

Folks

Designliefhebsters Thaïs Gaillard en Marie Gireud zijn de drijvende krachten achter Folks. Dat is een webshop die een nieuwe generatie ambachtelijke designers in de kijker zet. Designers die creatieve en unieke objecten ontwerpen en zich ver houden van gestandaardiseerde decoratie.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door folks_folks (@folks_folks)

Hoe is het avontuur begonnen?

Folks startte in maart 2018. We wilden een plek creëren voor jonge ontwerpers en tegelijk mensen bewust maken van het belang van vakmanschap en artistieke creaties. Het Engelse woord Folks verwijst naar ‘familie’, naar je ‘clan’. Dat idee sprak ons aan. We wilden twee groepen samenbrengen: zij die op zoek zijn naar iets unieks en zij die iets unieks maken. Zo ontstond een community met mensen die gepassioneerd zijn door design en die beter willen consumeren.

Hoe steekt het concept ineen?

Het is een digitale galerij waar je een selectie van hedendaags design vindt. We besteden veel tijd aan het uitkiezen van de geschikte stukken en daarna brengen we die samen op een platform voor decoratieve voorwerpen. In vergelijking met het klassieke consumptiecircuit zijn er dus veel minder tussenpersonen. We proberen ook met mensen te werken die op bestelling produceren. We geven voorrang aan opkomende designers die in hun eigen atelier en op een ambachtelijke manier originele stukken in beperkte oplage maken.

Wat kunnen we er zo allemaal vinden?

We bieden dagelijkse, eigentijdse en ambachtelijke spullen aan. Het is onze bedoeling om het vakmanschap, de originaliteit en de creatieve wereld van een nieuwe generatie ontwerpers te ondersteunen. Het gaat vooral over decoratieve voorwerpen zoals vazen, vaatwerk, luchters… Maar ook lampen en kleine meubels.

Wat is er nieuw?

De collectie ‘Totem’ is gemaakt in nauwe samenwerking met een aantal van onze ontwerpers. Ze bevat stukken die exclusief voor Folks zijn gemaakt. De collectie is er gekomen omdat we de voorwerpen rondom ons een andere dimensie wilden geven. We wilden praktische accessoires op een voetstuk plaatsen zodat ze tussen gebruiksvoorwerp en kunstwerk in zouden zweven.

Meer info: 

Folks-folks.com 

3

Faina

Serene kleuren, natuurlijke materialen en mystiek omhelzen het Oekraïense designlabel FAINA, opgericht door architecte en ontwerpster Victoria Yakusha. Haar ontwerpen nemen je mee door de rijkheid van wat het Oost-Europese land te bieden heeft.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FAINA (@fainadesign)

Hoe is dit label ontstaan?

FAINA zag het levenslicht tijdens de Oekraïense Revolutie, in 2014. Een periode waarin zelfidentificatie en het streven naar vrijheid centraal stonden. Als architecte en ontwerpster is design altijd mijn vorm van communiceren geweest. Ik voelde de nood om dat via meubilair en interieurinrichting te doen. FAINA vertelt het verhaal van mijn land, mijn cultuur en haar tradities.

Waar staat FAINA voor?

Live design: FAINA is primitief, voorouderlijk en intuïtief. Een label dat Oekraïense tradities, materialen en ambachtelijke technieken bestudeert, om ze verder te vertalen naar minimalistisch design. De belangrijkste elementen zijn klei, hout, wol en ztista. Dat laatste is een eigen uitvinding van klei met andere natuurlijke componenten zoals stro, hooi en gerecycled papier. Een zeer flexibele materie die tot leven komt in mysterieuze silhouetten en vormen.

Wat is de link met België?

In Ukkel openden we een showroom. Wat een Oekraïens label zoals FAINA gemeen heeft met jullie land? De connectie met de natuur, eenvoud, en de liefde voor ambachten. FAINA is binnenkort ook te zien op Collectible, de hedendaagse kunst- en designbeurs in Brussel.

Hoe klinkt de toekomstmuziek?

In 2020 verfijnden we onze aanpak, en sindsdien brengen we tweejaarlijks een nieuwe collectie uit, tijdens de winter- en zomerzonnewende. Daardoor kunnen we duurzamere producten brengen. De volgende stap? Onze nieuwe collectie in juli uitbrengen op Summer solstice, de langste dag van het jaar.

Meer info:

Yakusha.design

4

Margaux Keller collections

Elegant, eigenzinnig en poëtisch. Met dit motto stelt ontwerpster Margaux Keller op haar webshop voorwerpen voor die in limited edition en met uniek vakmanschap zijn gemaakt.

Waar komt je voorliefde voor decoratie vandaan?

Ik ben al van jongs af aan gepassioneerd bezig dingen te creëren. Ik kon mijn slaapkamer eindeloos herinrichten! Daarna ben ik zelf uitgevonden spulletjes en meubels beginnen ontwerpen en iemand heeft daar de naam ‘design’ opgeplakt. Ik vond dat mooi klinken… Vanaf dan werd het mijn ambitie om aan de Parijse kunstschool École Boulle te gaan studeren. Enkele jaren later ging die droom in vervulling.

Wat betekent design voor jou?

Vandaag de dag is er een overproductie van voorwerpen en daar zijn wij, ontwerpers, gedeeltelijk voor verantwoordelijk. We moeten onze creaties dus kunnen “rechtvaardigen”, ze moeten een bestaansreden hebben. Die wordt in de eerste plaats bepaald door hun functie en daarna ook door de emoties die ze oproepen. Zo ontstaat er een band tussen het voorwerp en zijn gebruiker. Die zal er zorg voor dragen en, wie weet, het later misschien doorgeven aan zijn kinderen in plaats van het zomaar weg te gooien.

Hoe zou je de webshop Margaux Keller Collections omschrijven?

Tegenwoordig gaat alles te snel en is decoratie een wegwerpproduct. Als je dan je eigen agenda durft op te stellen of niet meedoet aan de koopjesperiode, ziet men dat meteen als een ‘ethische keuze’. Wij ontwerpen bewust voorwerpen die lang meegaan. Tijd heeft bij ons een eigen waarde: tijd om te creëren, om uit te werken en om te produceren. We hechten veel belang aan respect, aan tradities doorgeven, aan talent dat opbloeit in onze handen. We stellen onze prijzen zo eerlijk mogelijk op en willen die graag het hele jaar door onveranderd laten. We brengen dynamiek in onze collecties, met gevarieerde fotoshoots en met het samenbrengen van verschillende collecties. In onze ogen zijn die immers allemaal even mooi.

Staat er iets nieuws op stapel?

Een capsulecollectie voor de zomer, helemaal in de sfeer van de Middellandse Zee!

Meer info: 

Margauxkeller.com

Volg Actief Wonen op Facebook en Instagram om de nieuwste deco trends, tips, adresjes, DIY, lifestyle & food info en meer op de voet te volgen.