Ken je designicoon: de fameuze Panton Chair
Nog beter nieuws voor designliefhebbers: deze bekende stoel komt in maar liefst 7 nieuwe kleuren uit!Je herkent hem uit duizenden want met zijn kenmerkende, ergonomische S-vorm is hij een heus designicoon. De Panton Chair is een van de meest legendarische creaties van de Deense ontwerper Verner Panton. De stoel is immers veel meer dan een meubelstuk, het is een kunstwerk dat de zwaartekracht uitdaagt en de grenzen van de technologie verlegt.
Een van de meest iconische ontwerpen uit de 20e eeuw
Interieurontwerper Verner Panton streefde ernaar om functionaliteit, comfort en esthetiek in één vloeiende vorm samen te ballen. Zo kwam hij aan het einde van de jaren 1950 op het idee van een plastic sledestoel: een eendelig zitmeubel zonder achterpoten waarbij het onderstel, de zitting en de rugleuning uit één stuk bestaan. Panton was zo overtuigd van zijn project dat hij ontwerpen begon te schetsen en met verschillende materialen ging experimenteren. Helaas toonde geen enkele fabrikant interesse voor dit ‘onrealistische’ object, geen enkele behalve Rolf Fehlbaum. De zoon van de familie die Vitra heeft opgericht, wilde uiteindelijk wel met Panton in zee gaan.
En zo begon Vitra in 1963 met de productie van een van de meest iconische stoelen van de twintigste eeuw. Het was een hele uitdaging, want er moest een compromis worden gevonden tussen Pantons uitgesproken vormen, de fysieke grenzen van de kunststoftechnologie en de mogelijkheden van de productietechnieken. Jaren van onderzoek, ontwikkeling en mislukte prototypes volgden elkaar op. Uiteindelijk werd de definitieve vorm van de stoel uitgewerkt in een serie van tien prototypes van met de hand gelamineerd, glasvezelversterkt polyester. Die waren veelbelovend, maar niet stevig genoeg.
Een levensvatbaar prototype komt tot stand
Pas in 1967 werd een levensvatbaar prototype van koudgevormd, glasvezelversterkt polyester op de markt gebracht. Het was de eerste kunststof stoel uit één stuk. Een revolutie in de wereld van het meubelontwerp! Met zijn plastische vorm, felle kleuren en innovatieve techniek gooide de stoel meteen hoge ogen. Het kostbare en complexe productieproces maakte massaproductie echter nogal moeilijk.
In 1968 bracht Vitra een verbeterde en goedkopere versie uit in hard polyurethaanschuim. Zo kon de stoel eindelijk op grote schaal worden geproduceerd en verkocht… In de loop van de decennia en naarmate de kunststofverwerking evolueerde, werden andere productieprocessen toegepast. Vitra en Verner Panton werkten nauw samen en ontwikkelden steeds nieuwe versies, die telkens inspeelden op de heersende trends. In 1999, met het gebruik van geïnjecteerd polypropyleen, kwam de beloning voor dat vele werk: een kunststof stoel die niet alleen lang meegaat maar ook nog eens betaalbaar is.
De lancering van 7 nieuwe kleuren
Tegenwoordig kennen we de Panton Chair als een meesterwerk van de industriële vormgeving. Hij is te zien in tal van musea en blijft ook vandaag nog ontwerpers inspireren. De Nederlandse kunstenares Sabine Marcelis bijvoorbeeld die in juni vorig jaar, als onderdeel van een gedurfde tentoonstelling in het VitraHaus Loft, haar eigen versie van dit karakteristieke item tentoonstelde. Ze hulde de stoel hierbij in zeven nieuwe tinten, die pasten bij het interieur van het VitraHaus Loft. Als afgeleide producten van het kunstwerk zijn de stoelen in beperkte oplage uitgebracht: vijftig stuks per kleur. De verzamelaars zijn bij deze gewaarschuwd.