#Dit is Belgisch#Nieuws

Maak kennis met een nieuwe Belgische generatie textieldesigners

4 namen in de wereld van Belgisch textieldesign om te onthouden!
Geplaatst op  
Maak kennis met een nieuwe Belgische generatie textieldesigners © KVP Textile Design

Er staat een nieuwe generatie ontwerpsters op. Eentje die geen lijn trekt tussen kunst en design en die textiel als een belangrijk medium ziet. Kim, Laure, Anaëlle en Emma zijn textieldesigners. Ze ontwerpen unieke kledingstukken, maar ook linnengoed en tapijten. Hun werk kleurt ons interieur en ons hart.

Tekst: Laurence De Looz-Corswarem, Mandy Kourkouliotis, Aurélie Schoonjans en Clothilde Van Brussel

Kim Vande Pitte – een oog voor grafische motieven

Links: Jacquard gebreide plaid van merinowol en acryl ‘Moire’ (L 155 X B 190 cm). Het organisch geometrische patroon verwijst naar golffrequenties, vloeibaarheid en is geïnspireerd door de natuur. Rechts: Kim Vande Pitte, textieldesigner en La Cambre- alumna. Kim maakt unieke creaties voor B2C- en B2B-klanten, waarbij maatwerk op vlak van kleur, prints, afmetingen en toepassing mogelijk is.

Ze heeft een eindeloze fascinatie voor grafische prints en streeft naar een zo lokaal mogelijke productie. Kim Vande Pitte (34) komt uit een creatief nest, met een moeder die thuis is in de tapijtenwereld en een vader die meubelmaker is. Dat haar eindbestemming in textiel zou zijn, wist ze lang niet altijd, ondanks haar grote voorliefde voor deco. Na haar opleiding grafisch ontwerp kreeg ze de smaak te pakken, en studeerde ze nog textieldesign aan de prestigieuze school La Cambre. In 2012 richtte ze haar eigen label KVP op, gekenmerkt door prints die in het oog springen. ‘Ik speel graag met lijnen, die geven meer complexiteit aan textiel. Ik vertrek steeds vanuit een grafische structuur, die ik nadien layer door extra volumes en schaduwen. Een print speelt voor mij een cruciale rol binnen een interieur, want het is iets waarmee je je kunt identificeren. Ook kleur is cruciaal, het geeft een dynamische toets.’ Ze werkt graag met natuurlijke materialen zoals katoen en merinowol: ‘Mijn label staat voor slow design, met kwaliteitsmaterialen die duurzaamheid garanderen en een kleinschalige productie. Hoewel de designs op vlak van creatie en management globaal kunnen zijn, verkies ik een uitsluitend EU-productie voor de eerlijke werkomstandigheden. Zo worden mijn plaids in Duitsland geweven, het garen komt uit Italië, en af en toe werk ik met een Portugese partner.’ Haar assortiment is breed met o.a. kussenhoezen, tapijten, tafellinnen en outdoor textiel. Haar aanpak is functioneel, de modulaire designs zijn voor alledaags gebruik. Kims creaties vinden ook hun weg naar B2B-partners, met unieke designs en maatwerk. Een toekomstdroom? Een 100% Belgische lijn realiseren.

Laure Kasiers – manueel vakmanschap

Foto’s © Karel Duerinckx Rechts: Creatieve textielontwerpster Laure Kasiers heeft een bijzondere techniek ontwikkeld om haar tapijten te maken. Ze ontwerpt haar unieke vloerkleden op maat, instinctief en manueel. Links: Eens het voorbereidende deel achter de rug is – de voorstudie en het uitkiezen van de vezels en de kleuren – verloopt de eigenlijke productie in twee fasen. Ten eerste is er het mechanische deel, waarbij ze de linten – haar werkmateriaal – produceert. Vervolgens gaat ze daarmee aan het werk. Tapijt ‘Slow 13’ van linnen (D 170 cm), Laure Kasiers, 2500 euro.

Laure Kasiers koestert al van jongs af een fascinatie voor textielproductie. Daarom besloot ook zij om een opleiding textielontwerp te gaan volgen. Na de geboorte van haar zoon kon ze niet langer elke keer naar school om te weven. Voor haar eindwerk moest ze echter een tapijt met restjes passementwerk maken en zo heeft ze dan maar zelf een eigen techniek ontwikkeld. Het waren de eerste probeersels van een nieuw procédé waarmee ze later furore zou maken! In 2007 begon Laure in haar Brusselse atelier handgemaakte vloer- en wandkleden op maat te vervaardigen. Met de hulp van twee machines slaagde ze erin om haar eigen techniek te perfectioneren: ambachtelijk, alternatief en onconventioneel. Haar tapijten zijn dus niet geweven, gebreid of getuft. Ze zijn het resultaat van een manueel en instinctief werk van lange adem en van de inspiratie van het moment. De vormen en motieven ontstaan spontaan en in alle vrijheid. De creaties zijn uniek en levend, ze hebben iets natuurlijks, als een oneindig klein organisme of als de aarde gezien van uit de lucht. “Ik laat me inspireren door de natuur, door verschijnselen die spontane patronen creëren. Dat kan een vlucht vogels zijn, een rotsstructuur of slijtage van materialen. Het meest hou ik van motieven die uit zichzelf ontstaan, willekeurig. Het is dat ‘levende’ aspect dat ik in mijn tapijten probeer over te nemen”, legt ze uit. Ze is een enthousiaste aanhanger van slow design. Het productieproces voltrekt zich van A tot Z in haar atelier: van de keuze van materialen (zoals wol en linnen uit Belgische fabrieken) over het mechanische gedeelte om linten te produceren tot de manuele creatie. Die creatieve impuls in combinatie met haar originele techniek en de oneindige mogelijkheden van het materiaal, maken de tapijten van Laure Kasiers uniek.

Laurekasiers.com

Anaëlle Renault – researcher en designer

Links: Anaëlle Renaults vloerkleden zijn gemaakt van wol en katoen uit België en Frankrijk. Ze drukken haar passie voor materialen en texturen uit. Rechts: de microcollectie Formes & Lignes is geïnspireerd op architecturale details. De collectie bevat vijf tapijten die in Brussel ontworpen en met de hand getuft zijn.

Anaëlle Renault is afkomstig uit Frankrijk maar woont en werkt nu in onze Belgische hoofdstad. Samen met zes andere experts is de textielontwerpster lid van het Brusselse collectief Macocoï. In 2017 behaalde ze haar diploma textielontwerp aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Brussel. Vandaag staat ze aan het hoofd van de afdeling Textielcreatie aan de Kunst- academie in Sint-Pieters-Woluwe. Daarnaast werkt ze sinds eind 2021 ook aan haar eigen creaties. Net als haar project, richt haar studio zich op het ontwerpen en vervaardigen van moderne vloerkleden: “Ik werkte hier al aan tijdens mijn opleiding. Ik probeer me het tapijt in zijn verschillende vormen voor te stellen en dan de diverse aspecten, facetten en typologieën uit te werken”, aldus de artieste. Hiervoor doet Anaëlle onderzoek, ze verzamelt materialen zoals wol, katoen en papiergaren (uit België, Frankrijk en Duitsland) en daarmee gaat ze aan de slag. Knopen, weven, tuffen… De ontwerpster bestudeert alle mogelijke technieken om tot één product te komen: het tapijt. Onlangs heeft ze haar collectie Formes & Lignes uitgebracht: “Deze collectie bestaat uit een beperkte serie van vijf handgetufte tapijten waarbij het patroonwerk centraal staat.” Voor die collectie liet Anaëlle zich inspireren door architecturale details en fotocollages. Daarbij deed ze ideeën op voor de vormen, motieven en kleuren die ze via een spel van materialen en texturen tot uiting brengt.

Anaellerenault.com

Emma Terweduwe – fascinerende reliëfs

Links: Textielontwerpster Emma Terweduwe presenteert haar kleurrijke creaties op de Belgium is Design-stand tijdens de komende SaloneSatellite, de afdeling voor jonge ontwerpers onder de 35 jaar op de Salone del Mobile designbeurs in Milaan. Rechts: de limited edition tapijten ‘Gradient’ van merinowol, mohair en linnen, gemaakt van natuurlijke en duurzame materialen (160 x 125 cm). Na het weven wordt aan de ene kant van de stof een viltlaag aangebracht. Hierbij gaan de materialen kreuken, krimpen, bewegen en vervormen. Dit verklaart het gevoelsmatige reliëf van het weefsel.

Ze heeft een voorliefde voor kleuren en texturen. Emma Terweduwe is afgestudeerd als textielontwerpster aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent. Nadat ze een jaar in Kopenhagen ervaring had opgedaan, keerde ze naar België terug en opende ze in 2020 haar eigen ontwerpstudio. Ze houdt van traditioneel vakmanschap en is gepassioneerd door jacquard weven. “Weven is een prachtig beroep met eindeloos veel mogelijkheden. Ik jongleer graag met textuur en structuur, en jacquard weven is voor mij de gedroomde manier om me uit te drukken”, vertelt ze. Al even essentieel is de samenwerking met andere vaklieden uit ons land. “Het is een manier om textiel van de hoogste kwaliteit te creëren, maar ook om ons Belgisch vakmanschap en onze textieltradities te bewaren en te eren”, vervolgt ze. Haar creaties zijn luxueus en expressief, grafisch en kleurrijk. Ze vormen een samenspel van natuurlijke en duurzame materialen. “Ik ga heel bewust langzaam en doordacht te werk. Hierbij combineer ik digitale instrumenten met analoge processen, maar ik waak erover dat mijn werk steeds dezelfde kwaliteit heeft als handgemaakte stukken. Alle materialen die ik gebruik, zijn afkomstig uit deze streek of van een of andere vergeten voorraad.” Wie Emma’s werk bekijkt, ziet meteen dat ook kleur voor haar fundamenteel is. Ze observeert dagdagelijkse kleurschakeringen en bestudeert hoe die zich met elkaar verhouden. De artieste gelooft dan ook vast in de kracht van kleuren: “Ze brengen leven in mijn tapijten en wandkleden en geven ze extra reliëf. Over het algemeen heeft mijn werk een grafische en een organische kant, elk met een eigen tactiliteit. Zo kun je kiezen welke kant je laat zien.” We kunnen Emma’s werk bewonderen tijdens het Salone Sattelite van Milaan in april of tijdens haar eerste solotentoonstelling, vanaf 17 mei in de galerie Soon in Antwerpen. Een talent waar we nog veel van zullen horen!

Emmaterweduwe.com

Volg Actief Wonen op Facebook en Instagram om de nieuwste deco trends, tips, adresjes, DIY, lifestyle & food info en meer op de voet te volgen.