#Dit is Belgisch#Nieuws

Savonneries Bruxelloises: Belgische zeepjes met een ziel

Achter de schermen bij Brusselse zeepmakers die een oude traditie in ere houden!
Geplaatst op  
Savonneries Bruxelloises: Belgische zeepjes met een ziel © Savonneries Bruxelloises

Al bijna honderd jaar houden de Savonneries Bruxelloises in Laken de kunst van het zeepmaken levend. Met veel liefde en passie. Wij namen een kijkje achter de schermen om het historische vakmanschap achter deze Belgische zeepjes te ontdekken! 

Brussels vakmanschap met een hedendaagse twist

Maxime de Villenfagne en Maxime Pecsteen van Savonneries Bruxelloises voor hun pop-upwinkel in de Koningsgalerij.

Ten noorden van onze hoofdstad, achter een grote houten poort in de Tollenaerestraat, vinden we de Savonneries Bruxelloises. Op het eerst gezicht zouden we niet zeggen dat hier een van de belangrijkste zeepfabrikanten van Europa huist. Toch is het zo. De fabriek kan dan ook bogen op een ongeëvenaard vakmanschap. De gebouwen dateren nog uit 1926 en hebben door de jaren heen verschillende eigenaars gekend, de een nog gepassioneerder dan de andere. In 2020 namen twee jonge ondernemers de firma over: Maxime de Villenfagne en Maxime Pecsteen. Ze hebben hun sporen respectievelijk bij Deloitte en Brussels Beer Project verdiend en sprankelen van ambitie. In de eerste plaats willen ze de traditie en het ambachtelijke werk – de grote kracht van het bedrijf – behouden. Ze zijn echter ook van plan om de firma flexibeler en milieuvriendelijker te maken. Bovendien gaan ze het Brusselse vakmanschap uitdragen en aan tal van projecten deelnemen. Sinds de overname zijn ze al tot Hofleverancier van België benoemd, wat niet niets is. Het Belgische zeephuis heeft een internationaal netwerk van klanten (waarvan we de naam niet vermelden) én een eigen label: ‘Savonneries Bruxelloises’. Zo’n 80% van de productie is bestemd voor de export en het eigen label is in meer dan tweehonderd verkooppunten te vinden.

© Savonneries Bruxelloises

Zeep op maat

Savonneries Bruxelloises maakt voornamelijk zeep als toeleverancier en produceert dus voor andere cosmeticamerken. Het gaat hierbij niet om massaproducties maar om nicheklanten die meestal tussen duizend en tienduizend stuks bestellen. ‘In onze werkplaats maken we zeep op maat. We overleggen uitgebreid met onze klanten om te begrijpen wat ze precies willen. Geuren, ingrediënten, kleuren, vormen… Alles wordt besproken. We vertrekken vanuit het gewenste eindproduct en proberen daar een hele wereld rond te creëren’, vertelt Maxime Pecsteen. ‘Sommige klanten vragen ons bijvoorbeeld om te werken met specifieke ingrediënten die de basis vormen van hun activiteit: honing van hun bijenkorven, ezelinnenmelk… Eens we het project in detail hebben vastgelegd, maakt Éric, onze ambachtelijke gieter, met messing de gepersonaliseerde zeepvorm. Een staaltje van puur vakmanschap. Eens de vorm is gemaakt en de samenstelling van de zeep is bepaald, is het eindelijk tijd voor de productie.’

Links: de zeeppasta wordt gezuiverd tot een perfect gelijkmatig mengsel. Rechts: de messing mallen die vorm geven aan de zeep worden in de werkplaats zelf gemaakt. © Savonneries Bruxelloises

De productie

De productie van gietzeep gebeurt in drie stappen: de bereiding, de vorming en de verpakking. Alles begint met de bereiding van de grondstof: zeeppasta. De ingrediënten worden volgens een uiterst nauwkeurig recept gemengd: zeeppasta, oliën (argan, zoete amandel, jojoba…), parfums, kleurstoffen en eventueel exfoliërende stoffen. Vervolgens wordt alles fijngemalen. De pasta passeert onder drie rollen. Die zijn goed voor drie verschillende zuiveringen. Het resultaat wordt nog verder gezuiverd tot er een perfect homogeen mengsel overblijft, zowel wat betreft de kleur als het parfum, de oliën… Dan is het tijd om de zeep in de juiste vorm te krijgen. De bereiding is nu goed kneedbaar en komt in de vorm van langgerekte worsten uit de machine. Die worden in stukken gesneden en in de vooraf gemaakte, gepersonaliseerde vorm gepast. De laatste stap is de verpakking (papier, plastic, karton…), daarna is de zeep klaar voor de klant. Het huis maakt ook gietzeep of glycerine-zeep. Die wordt via een ander, nog ambachtelijker productieproces verkregen. Hierbij wordt de bereiding in een pan opgewarmd. Eens de basis warm is, wordt ze in gietvormen gegoten. Als de zeep dan afkoelt, wordt ze hard en kan ze uit de vorm worden losgemaakt en op een ambachtelijke manier worden versneden. ‘Glycerinezeep is doorschijnend. In de werkplaats noemen we ze ‘de kaviaar van de zepen’. Ze bevat 40% glycerine, terwijl dat bij klassieke zeep slechts 4 tot 8% is. Glycerine werkt erg hydraterend. Ze gaat de huid diepgaand voeden’, legt Maxime Pecsteen uit. Dit type zeep is dus van betere kwaliteit. Ze kost ook meer en vereist een veel nauwkeuriger ambachtelijk productieproces.

Links: de glycerine-handzeep wordt met de hand gesneden. Rechts: in de pop-upwinkel kunnen de klanten zelf een afdruk in hun glycerine-zeepje aanbrengen. © Savonneries Bruxelloises

Erkende kwaliteit

Als de zeep tot de crème de la crème behoort, dan komt dit zonder enige twijfel door de kwaliteit van de ingrediënten. ‘We testen ze en selecteren ze heel zorgvuldig. De meeste van onze parfumeurs komen uit het Franse Grasse, hun parfums zijn van een ongezien niveau. In onze werkplaats staan ook veel oude machines. Die maken deel uit van ons erfgoed en van ons uitzonderlijke vakmanschap. We verkiezen nog steeds een mechanische productie boven een elektronische. De machines spelen een belangrijke rol bij ons productieproces en het is net dat wat ons van de concurrentie onderscheidt’, gaat hij verder. Het resultaat? Evenwichtige zeep die noch te vet, noch te ruw aanvoelt en een heerlijke bedwelmende geur achterlaat.

© Savonneries Bruxelloises

Nieuwigheden

Tijdens de coronabeperkingen verliep de productie helaas op een vertraagd tempo. Maar het team heeft van de nood een deugd gemaakt en een nieuw product ontwikkeld waar vaak nog onenigheid over bestaat: vaste shampoo. Die past perfect binnen de tijdgeest: vaste shampoo ver- oorzaakt minder afval, heeft minder water nodig en gaat langer mee… Helaas haken veel gebruikers na een tijdje af: de shampoo is niet sexy, schuimt niet genoeg, maakt het haar stug… ‘We hebben met onze teams samengewerkt en we hebben een vaste, pH-neutrale shampoo gecreëerd die minder agressief is. Het resultaat is ronduit verbluffend en de geur is ongelofelijk’, vertelt Maxime Pecsteen.

© Savonneries Bruxelloises

Een ander keerpunt in de geschiedenis van het huis is onze pop-upwinkel. Die staat momenteel het hart van de mythische Koningsgalerij in Brussel en we hopen dat de termijn nog wordt verlengd. De boetiek is trendy en eigentijds en vertelt het verhaal van de zeepfabriek. Links staat een kunstwerk – een muur van gerecycleerde zeep – en rechts zien we een porseleinen gootsteen waarin de klanten bij aankomst gevraagd wordt om hun handen te wassen. De bezoekers krijgen uitleg over elke referentie: hun kenmerken, aroma’s en productietechniek. Deze plek is een bezoekje meer dan waard. En daar houdt het niet mee op. De jonge ondernemers fluisteren in ons oor dat er in 2022 nog enkele mooie verrassingen aankomen…


Meer info:

Pop-up store Savonneries Bruxelloises

Koningsgalerij 4, 1000 Bruxelles

savonneriesbruxelloises.com

Volg Actief Wonen op Facebook en Instagram om de nieuwste deco trends, tips, adresjes, DIY, lifestyle & food info en meer op de voet te volgen.