#Nieuws

Zien: Kähler tovert het Centraal station van Antwerpen om tot een lichthuisje

Op zoek naar een miniatuurversie van het Centraal Station in Antwerpen?
Geplaatst op  
Zien: Kähler tovert het Centraal station van Antwerpen om tot een lichthuisje © Kähler

De dagen korten, de temperatuur daalt en dus is het hoogtijd voor wat gezelligheid in huis! Het Deense keramieklabel Kähler weet daar alles van. Wij spraken met Tine Casper, hoofd van het designdepartement, over de waarden van een bedrijf dat al meer dan 150 jaar bestaat én over hun nieuwste designobject dat een sterke link met ons land heeft …

Fervente Scandi-fans zullen niet verrast zijn bij het lezen van de naam Kähler. Dit label is een gevestigde waarde op vlak van Deense keramiek. Maar wat maakt een label dat zo lang geleden werd opgericht bijzonder vandaag de dag? We vroegen het aan de vrouw die verantwoordelijk is voor de Kähler-designs vandaag. Tine Casper studeerde keramiek en glas aan de Koninklijke Deense Kunstacadamie in Kopenhagen, en breidde haar academische carrière nog aan de Camberwell Collega of Arts in Londen uit. Al 19 jaar lang werkt ze voor de Rosendahl design Group, de holding achter de Deense merken Kähler, Arne Jacobsen, Bjørn Wiinblad, Juna, Holmegaard en Kay Bojesen.

© Kähler

Dag Tine! Kähler is 183 jaar geleden opgericht, hoe is het om voor een label te ontwerpen dat al zo lang bestaat? 

Tine: ‘Kähler is het werk van een designcollectief dat zich toespitst op het ontwikkelen van nieuwe creaties met een open geest, steeds op zoek naar nieuwe input maar met de Kähler-traditie van ambacht en kwaliteit in het achterhoofd. Het label kan terugkijken op nauwe samenwerkingen met enkele van de beste kunstenaars, ambachtslieden en ontwerpers. Iets dat het label vanaf het prille begin heeft gedaan, een erfenis dat ons team ook nu in ere blijft houden. We denken aan elk detail en hechten veel belang aan kwaliteit, door bv. technieken uit het verleden te bestuderen en deze kennis te gebruiken om interessante nieuwe ontwerpen te ontwikkelen. Voor ons is het interessant om ons onder te dompelen in de denkwijze van 1839, en dat is wat de producten vandaag waarde geeft. Zowel het respect voor het erfgoed als de vrijheid om iets nieuws aan dat rijke verleden toe te voegen. Het beste van verschillende periodes weerspiegelen. ‘

Kähler bewijst dus dat nostalgie en modern design hand in hand kunnen gaan. Onze redactie is verzot op de Urbania-collectie van keramische lichthuisjes. Hoe kwam die tot stand?

Tine: ‘De Urbania-collectie van lichthuisjes is een interpretatie van de Scandinavische lichtcultuur en architectuur. Een collectie waar Kähler al meer dan 10 jaar geleden mee startte. Met deze objecten willen we een eenvoudigere manier van decoreren, de zogenaamde Nordic feeling, naar de huizen van vandaag brengen. Iets waar mensen zich meteen toe verbonden voelen en dat een instant thuisgevoel oproept. De Urbania-lichthuisjes zijn gebaseerd op gekende gebouwen, en veel mensen hebben een persoonlijke band met deze. Het eindresultaat is een unieke reeks van poëtische witte porseleinen lichthuisjes waarvan de raampjes door vakmensen met de hand uitgesneden werden. ‘

De Urbania-collectie bevat ook een “Belgisch” ontwerp, kan je ons daar iets meer over vertellen?

Tine: ‘Klopt, bij Kähler houden we altijd onze ogen open voor mooie en betekenisvolle gebouwen van over heel de wereld om onze lichthuiscollectie aan te vullen. De Urbania-collectie is op natuurlijke wijze gegroeid, want Kähler houdt ervan om bestaande architecturale parels en historische gebouwen in hedendaagse designobjecten te gieten. Samen met het BeNeLux design agentuur MelMath kozen we met het Antwerpse Centraal Station voor het eerst voor niet-Deens icoon. Een wereldwijd herkenningspunt en prachtige creatie van keramiek met handgesneden raampjes, dat binnenkort vele interieurs zal belichten. Het is een iconische toevoeging aan de collectie van lichthuisjes die men naar hartelust kan combineren. We hebben klanten die elk jaar een nieuw huisje toevoegen aan hun verzameling.’

Wat kunnen we in de toekomst nog verwachten?

Tine: ‘We hebben veel ongezien potentieel in de oude Kähler-archieven dat het daglicht verdient te zien. Ons team wil graag laten zien hoe getalenteerd ze destijds waren, en het lijkt ons niet meer dan normaal om dat te omarmen en te werken met inspiratie uit alle schatten die zijn opgeslagen.

Meer info?

Vanaf half september is de Urbania lighthouse AntwerpenCentraal verkrijgbaar.

Het lichthuisje (10,5 x 14 x 15 cm) kost 54.95 euro.

Je vindt de hele Urbania-collectie hier terug.

Meer over de Antwerpse agentuur MelMath en haar merkenaanbod vind je hier.