#Dit is Belgisch

Vijf vragen aan jong designtalent Daan De Wit

De opkomende Sint-Lucas alumnus deed onder meer stage in Tokio en gooide al hoge ogen op Interieur Kortrijk en Contemporary Design Market in Brussel.
Geplaatst op  
Vijf vragen aan jong designtalent Daan De Wit © Isabel Rottiers

Ons land bruist van designtalent en daar is de recentste  poulain – een Sint-Lucas en Thomas More alumnus – Daan De Wit het beste bewijs van. Eerder maakte hij al deel uit van ‘The floor is yours’ sectie voor jonge designers op Interieur Kortrijk en onlangs kon je zijn items bewonderen op o.a. Contemporary Design Market, COCOON, de Meubelbeurs in Brussel en in één van de trend rooms van BAD in Gent. Wij vuurden vijf pijlsnelle vragen af op de man die in 2018 met zijn eindwerk ‘Stratum Quercus’ door Flanders DC als opkomend talent getipt werd.  

© Noémie Boone

Hoe is het voor jou begonnen?

‘Ik ben in 2015 als interieurvormgever aan het Sint-Lucas in Brussel afgestudeerd. Tijdens die opleiding deed ik een stage in Tokio, Japan bij architectenbureau Junya Ishigami+associates. Nadien schreef ik me even in voor de richting architectuur, maar als snel merkte ik dat ik veeleer met mijn handen bezig wou zijn. In 2017 werd ik geselecteerd voor de opleiding meubelontwerp aan de Mechelse designafdeling van Thomas More. Nadat ik er afstudeerde stond ik op enkele beurzen zowel in het binnen- als buitenland, zoals de Biennale Interieur in Kortrijk, We Are The Next Generation in Antwerpen en Paris Design Week. In de zomer van 2018 deed ik een vakantiejob bij designer Arno Declercq. In januari 2019 richtte ik mijn eigen designstudio op.’

Wat is typerend voor jouw designstudio?

‘Mijn stukken zijn allemaal handgemaakt. Voor mijn ‘Stratum Quercus’ chaise longue werkte ik met plaatmateriaal in concentrische ringen, een techniek die je ook terugziet in mijn ‘Stratum Tempus’ vazen van acrylaat en bamboe. De items zijn stuk voor stuk uniek en worden door mezelf gecreëerd. Voor de vazen bijvoorbeeld heb ik wat met de vorm geëxperimenteerd. Na wat trial and error kreeg ik de juiste techniek onder de knie om ze een mooie organische vorm te geven.’

De ‘Stratum Quercus’ chaise longue uit De Wits eindwerk waarmee hij hoge ogen gooide op o.a. Interieur Kortrijk. © Isabel Rottiers

Vormt recyclage een rode draad doorheen je ontwerpen?

‘Ik probeer me vooralsnog niet vast te hechten aan één bepaald iets, maar materiaalbewustheid staat toch wel centraal in mijn aanpak. Er worden tegenwoordig zoveel kostbare materialen verspild. Neem nu marmer, een prachtig en populair materiaal. Helaas weten velen niet dat marmer miljoenen jaren nodig heeft vooraleer het er terug zo mooi uitziet. Voor mij is het belangrijk dat ik items kan ontwerpen die duurzaam zijn en waarbij er zo weinig mogelijk restafval is. Die achterliggende boodschap – hoe je op alternatieve en meer bewuste manieren kunt ontwerpen – wil ik uitstralen naar mijn klanten toe. Voor de vazen gebruik ik bijvoorbeeld recyclage-acrylaat van een bedrijf dat industriële restmaterialen terug omvormt, en ook mijn bamboe is een van een heel duurzame soort.’

Een blik op zijn ‘Stratum Tempus’ vazen van bamboe en acrylaat zoals voorgesteld op BAD in Gent.

Wie zijn jouw designvoorbeelden?

‘Ik heb niet specifiek één meester waar ik naar opkijk en zoek ook heel bewust weinig inspiratiebronnen op om me niet te hard te laten leiden door wat er rondom mij gebeurt. Mijn inspiratie komt voort uit materialen, de natuur en sferen. Ik kan me wel erg goed vinden in de stijlfilosofie van Japanse architecten en ontwerpers. Door hun minimale visie, hun blik op natuur en hun volharding. Als ik één ontwerper of studio moet opnoemen waar ik echt naar opkijk, dan kies ik voor Nendo. Een schitterende studio waarbij alles van meubel tot grafisch ontwerp perfect in elkaar loopt.’

Wat plan je nog te doen in de toekomst?

‘Momenteel werk ik aan een nieuw ontwerp, een bijzettafel in travertijn. Daarnaast wil ik me ook terug richten op een sculpturaal meubelstuk. Tegen januari 2020 wil ik een groter stuk, zoals mijn chaise longue, introduceren. En verder zou ik graag nog willen deelnemen aan zoveel mogelijk beurzen, zodat de mensen mijn werk beter leren kennen.’

Meer info over Daan De Wit:

website: www.daandewit.com 

Instagram: @daandewitstudio